Guidet meditationer

Guidet Meditation - en kanal på youtube



Se kanalen HER - nye meditationer hver uge


Hvad er meditation


Meditation er et værktøj - ikke et mål


Grundlæggende er meditation en disciplin, hvor man forsøger at komme bag tanker, følelser og impulser, og ind i en dybere tilstand af ro.


Medtation betyder at have sin opmærksomhed og bevidsthed fokuseret på noget bestemt - dette kan feks. være åndedrættet.


Krop og sind hænger sammen og vi kan gennem fokuseret opmærksomhed påvirke såvel vores krop som sind. Når sindet falder til ro, falder kroppen også til ro, og omvendt.


Når kroppen er i ro begynder den at afbalancere og reparere sig selv - men når kroppen går ind i denne proces, sættes der også på ny gang i sindet - dette kan betyde at der opstår tanker og følelser som man skal forholde sig til - Meditation er en måde til at få indsigt i sindet, samt lære tanker, følelser og reaktionsmønstre at kende.


Meditation kan være rigtig svært, og det kan være en af de hårdeste øvelser du har budt dig selv - du sætter dig op mod dine og sindets indgroede vaner. At meditere kræver fuld opmærksomhed, vedvarenhed og ikke mindst stædighed. Endvidere kræver det åbenhed, venlighed (mod sig selv) og mod at se ind i hjørner af sindet, der måske ikke er så rare.


Til gengæld byder meditation på en bunke gaver til dig der vil videre med dit liv igennem nærvær.


Hvorfor er det godt at meditere?


Meditation er en måde at leve på - en relation til livet og til dig selv. Det er relationen til andre mennesker og begivenheder. Det er en måde at forholde sig ikke-dømmende, accepterende og rummelig til dét der er


Du får indsigt i sindet, lærer dine tanker, følelser og reaktionsmønstre at kende


Igennem meditation disciplinerer du sindet til at kunne være koncentreret både dybere og i længere tid.


Ved meditation opnår du en sensitivering af dine sanser - se, mærke og høre


du komme i kontakt med nuet, din indre ro og glæde/lykke

 

Meditation - fysisk og psykisk velvære

 

  • Få et nyt perspektiv på stressede situationer.
  • Opbygning af færdigheder til at håndtere din stress.
  • Øget selvbevidsthed.
  • Fokus på nuet.
  • Reduktion af negative følelser.
  • Øget fantasi og kreativitet.
  • Øget tålmodighed og tolerance.
  • Sænkning af hvilepuls.